با دیگران چگونه رفتار کنیم؟
می دانیم که مردم میل دارند به همان روشی که با آنها رفتار کنیم با ما رفتار کنند . اگر بی ادبانه رفتار کنید، با شما بی
ادبانه رفتار خواهد شد . اگر مؤدبانه رفتار کنید با شما مؤدبانه رفتار خواهد شد. اگر با ملاحظه باشید ، دیگران نیزدر مقابل
شما با ملاحظه خواهند بود. اگر به دیگران احترام بگذارید دیگران نیز به شما احترام خواهند گذاشت . با آگاهی از این
مسئله شما می توانید نحوه برخورد خود را مؤثرترین عامل در نحوه ارتباط بدانید. اگر می خواهید با سایر افراد ارتباطی
سالم ، صمیمی و راحت داشته باشید . اصول زیر را به کار ببرید:
اصل ۱ – احترام متقابل :
اگر می خواهید مورد احترام دیگران واقع شوید دوکار را انجام دهید:
اول آنکه به خود احترام بگذارید زیرا اگر این کار را نکنید هیچ کس دیگر نیز این کار را نمی کند.
دوم آنکه باید به فرد مقابل هم احترام بگذارید . ابراز احترام یک راه مطمئن برای کسب احترام است.
اصل ۲ –خود را به جای دیگران بگذارید:
سعی کنید مسائل را از دیدگاه دیگران بنگرید. خواه با آنچه دیگری می گوید موافق باشید یا مخالف . به حق آنان برای
گفتن نظرشان احترام بگذارید . به این نحو می توانید به نحو مؤثری با دیگران ارتباط برقرار کنید.
اصل۳ – در جستجوی نقاط مشترک باشید:
به ندرت افرادی را می توان یافت که عقایدی کاملاٌ مخالف با دیگران داشته باشند . اگر به اندازه کافی دقت داشته باشید
می توانید نقاط اشتراک را یافته و راه حلهای مناسب براساس آنها پیدا کنید.
اصل ۴ – نیازها ، خواسته ها ، احساسات و نگرانی های خود را مشخص و بیان نمائید:
در یک ارتباط صمیمانه فرد با تسلط کامل بر خود می تواند احساسات ، نیازها و نگرانی های خود را بدون ترس از قضاوت
دیگری بیان نمائید که در نتیجه شخص را آماده همکاری متقابل برای رفع تضادها یا حل مشکلات خواهد نمود.
اصل ۵ – اندکی انعطاف پذیر باشید:
به ندرت برای حل یک مشکل فقط یک راه حل وجود دارد همیشه می توان چندین راه حل قابل قبول در نظر داشته باشید.
هرچه تعداد راه حلهای شما برای حل مشکلاتتان بیشتر باشد شانس موفقیت شما افزایش می یابد.
اصل ۶ – به موقع از دیگران برای حل مشکل خود کمک بخواهید:
برای حل مشکلات خود به همکاری دیگران نیز نیازمندیم به موقع از آنان برای حل مشکل خود استفاده نمائید.
اصل ۷ – دید مثبت داشته باشید و منفی بافی نکنید:
عبارات منفی مانند : « هرگز امکان ندارد » ، « ما به نتیجه نمی رسیم » ، شما کاملاً دراشتباهید » به کارنبرید . اگر هم با چیزی
مخالف هستید ابتدا دلایل خود را بیان و سپس نظر مخالف بدهید.
اصل ۸ – کلمه « اما ، باید و نباید » را از مجموعه صحبتهای خود حذف کنید:
کلمه « اما ، باید و نباید » عامل اصلی بیشتر اضطرابها و اختلافهاست . این کلمه را از صحبتهای خود حذف کنید.
اصل ۹ – اگر روش و رفتار شما مؤثر واقع نمی شود تغییراتی در آن ایجاد کنید:
شما دیگران را نمی توانید تغییر دهید مگر آنکه اول خود شما تغییر پیدا کنید اگر خواهان تغییر در محیط اطراف خود هستی
د ساده ترین کار تغییر در رفتار خودتان است.
اصل ۱۰ – یک نفس عمیق بکشید:
فشارهای روانی ، اضطرابها و دلواپسی ها قدرت فکر را از انسان گرفته و مانع عملکرد مؤثر مغز می شوند. شما برای
برقراری ارتباط نیاز به نیروی فکر دارید. چند نفس عمیق و کمی ورزش نتیجه خوبی خواهدداشت.
منبع:دانشگاه علوم پزشگی مشهد